Saw 5
Málokdy se vidí na plátnech kin vyložený „televizní seriál" a o to absurdnější je pak každý střet s divákem, ať už zkušeným nebo nezkušeným. Série Saw jede v sebejisté linii, kdy každý další díl nejenže navazuje na konec dílu předchozího, ale zpravidla i mění některá známá fakta, která byla v minulých dílech řečena. Tím vzniká poměrně nevděčná situace, ve které je neznalý divák svědkem chaotického sadistického svinčíku a znalý je během sledování filmu neustále rušen tím, že si musí připomínat „kdo, kde, kdy, s kým a proč". Osobně mám v sérii Saw poměrně slušný přehled, přesto jsem byl několikrát „vyhozen" z děje šátráním v paměti, což bylo často způsobeno zcela zbytečnými návraty k již vyřčenému. Je to jako sledovat labilnější verzi Ztracených, kdy je namísto událostí několika let využíván pouhý jeden měsíc... a když už se u jedné situace změní karty třikrát, začne to být skutečně otravné.
Z celé té šarády začínám mít ošklivý pocit, že se tvůrci nikdy nikam neposunou. Ne že bych v případě podobných řeznických orgií očekával nějaké výrazné dějové posuny, ale skutečně se ještě v páté epizodě musíme vracet k prvnímu dílu? Chápu to, že tvůrci chtějí co nejdéle udržet Jigsawa ve hře, ale ta postava je mrtvá, je na čase se s tím smířit a pokud možno sérii postavit na někom jiném. Dobře, ta snaha tu je u nového „hrdiny" - detektiva Hoffmana, který přebral zabijáckou živnost. Jenže Hoffman je tak tuctovou humpoláckou karikaturou, že by nezískal ani sympatie nymfomanky ujíždějící po Hispáncích. To bohužel platí i o zbylém obsazení, které sice zaujme tvářemi (řadu z nich jste už někde viděli), ale v praktickém slova smyslu jde buď o maso na porážku, které nemá prostor k zaujmutí, nebo o křoví, které stejně pravděpodobně někdo rychle zastřelí/probodne/utopí, případně provede vše řečené postupně. Na postavy se tu zkrátka nehledí, díky čemuž mi byli ve čtyřce všichni naprosto ukradení...i Julie "Dexterův anděl" Benz, která je s černou parukou vyloženě divná.
Problém je i v tom, že se již tvůrcům opravdu těžko věří veškeré ty "promyšlené změny minulosti". Diváci Ztracených ten pocit z "vydřených" změn velmi dobře znají, nicméně tvůrci Ztracených to alespoň často maskují tak šikovně, že by jim jeden i skoro věřil to, že to tak mají promyšlené od začátku (což zpravidla nemají). U Saw však každá další změna působí jak před minutou nahozená myšlenka. Je vynuceným důvodem, proč pokračovat v příběhu a proč se vracet na stará známá místa (zřejmě aby se ušetřilo na kulisách). Kdyby se bývali tvůrci zaměřili na nový příběh, který by žil vlastním životem, udělali by lépe. Napříště (a že napříště bude, protože pětka opět dokázala za první víkend zdolat masivních 30 milionů v amerických kinech) by také nebylo od věci nebrat k režii každého, kdo se nabídne. Je to sice způsob, jak udržet rozpočet filmu na nízké hladině, ale debutující David Hackl to má již jen krůček od softporn-videoklipu pro MTV a Saw přeci jen vždycky dost těžilo z poměrně funkčního vizuálu.
Možná by nebylo na škodu si ujasnit můj vlastní postoj k této sérii. Jedničku považuji za takřka geniální příspěvek do žánru detektivních hororů (spokojených 90%), dvojku jsem vstřebával hůře, ale i tak ji považuji za velice funkční nastavovanou kaši (odpovídajících 70%), trojka je dle mého naprosto zbytečnou kapitolou, která postrádá jak smysl, tak sympatického hlavního hrdinu (vydřených 40%) a čtyřka mě celkem zaujala svými flashbacky, neboť se tvůrci zabývali Jigsawovou minulostí a co si budeme povídat, Tobin Bell se v té roli našel (60%). U pětky mi sice pasti přišly o chlup lepší, než u třetího dílu, ale příběh je stejně zbytečný a hlavní postava ještě zbytečnější. Esem pětky měl být vzestup nového „záporného hrdiny" a to se tvůrcům díky špatnému obsazení jednoznačně nepodařilo. Nicméně stále platí to, že pasti jsou velmi vynalézavé (minimálně pro toho, kdo nemá tendenci si něco takového sám sestavovat) a že série nesklouzla na úroveň Hostelu. Jen už člověk přestává rozeznávat jednotlivé díly. A ani ty snaživé závěry na tom nic nemění.
Hodnocení:
Další Halloween, další díl, další změny, další oběti. Zájem o postavy se tentokrát nedostavil a i příběh je z rodu slabodušších. Doporučeno jen fanatikům série, ostatní nechť zůstanou u prvních dvou dílů.