Indiana Jones a království křišťálové lebky
Když jsem tak usedal do kina před projekcí nesmírně a dlouze očekávaného filmu Indiana Jones a království křišťálové lebky, vzpomněl jsem si, kolik let už na FilmPub.cz referujeme o tomto projektu. O scénářích, které vznikly, ale rázem byly Lucasem zamítnuty. O tom, jak se Harrison Ford těší na pokračování, ale pomalu ztrácí naději, že film vůbec někdy vznikne. Fanoušci se strachovali, jak se může pětašedesátiletý Ford převtělit opět do agilního a pěsti rozdávajícího archeologa.
Je skoro neuvěřitelné, že to nakonec přišlo. Film opravdu vznikl a já sedím v kině a odpočítávám poslední vteřiny, než začne. Po dvou hodinách a pěti minutách to bylo za námi. Celé to několikaleté čekání. Legenda filmového plátna, kterého prostě musí milovat naprosto všichni filmoví fandové, Indiana Jones, se vrátil. Ve velkém. A co je nejdůležitější, ani trošku nezklamal.
Celých dlouhých devatenáct let si museli fandové archeologa ve špinavém klobouku a propocené košili počkat na jeho další filmové dobrodružství. Devatenáct let však neuběhlo jen ve skutečnosti, ale i ve filmu. Indy už nebojuje proti nacistům a nehledá náboženské artefakty. Změnila se doba, píší se 50. léta a americkým nepřítelem číslo jedna jsou už Rusové. Tedy, abychom byli úplně přesní - Sovětský svaz. A nehledají se už ani náboženské objekty. Braková kultura 50. let totiž diktovala úplně nový trend - mimozemšťany.
Nebojte se, nehodláme prozrazovat vůbec nic z děje. Nebudeme vám přeci kazit překvapení, a že jich ve čtyřce Indyho pár je. Snad pouze telegraficky věci, které jsou už poměrně známé - vrací se Marion Ravenwood z Dobyvatelů ztracené archy, Shia LaBeouf se stává Indyho „sidekickem", který si říká Rafan a nějaké ty štěky mají nakonec i John Hurt (takový Jar Jar Binks Křišťálové lebky, fakt) nebo Ray Winstone. No a pak je tu také nehorázně sexy démonická Stalinova oblíbenkyně v podání Cate Blanchett.
Co na čtyřce Indyho potěší úplně nejvíc, to je fakt, že se vlastně za ta dlouhá léta vůbec nic nezměnilo. Film začíná stejně jako každý díl z úvodní trilogie - tedy pořádnou porcí akce. Pak se přesouváme do školy, kde je Henry Jones ml. přerušen při výuce (dokonce i kompozice těch záběrů je úplně stejná jako v předchozích dílech), cestuje se po mapě pomocí tlusté červené čáry a John Williams zní stejně jako v 80. letech. V Křišťálové lebce sice přibylo pár digitálních triků, samozřejmě, žijeme v novém miléniu a velký spektákl bez pomocí počítačů už snad ani udělat nejde (však také původní trilogie využívala ve své době nejmodernější trikové možnosti!), ale ani trošku ten film nevybočuje.
Indiana Jones a království křišťálové lebky prostě dokonale zapadá do celé jonesovské tetralogie, i když opravdu uběhlo těch předlouhých téměř dvacet let. Poznat je to zpočátku hodně na tváři Harrisona Forda, občas i na jeho nemotorném pohybu. Když nám kamera zamíří na vrásčitou tvář Jonese, budete si možná muset chvíli zvykat na to, jak moc se změnil. Ale uběhne pár minut, Indiana Jones se párkrát zhoupne na svém bičíku a jakékoliv pochybnosti jsou fuč. Indiana Jones pořád stejně krásně hlásí, hýří sarkasmem, je v rámci možností mrštný, ale přesto se nebojí upozorňovat na svůj věk.
Křišťálová lebka vlastně v mnohém připomíná Poslední křížovou výpravu. Jenom Indiana Jones tentokrát v některých scénách maličko přebírá roli, kterou měl ve Výpravě Sean Connery jako otec Indyho. Jones je občas poučující, tolik neriskuje co zamlada a s Rafanem, svým parťákem ve zbrani, má občas naprosto senzační dialogové výměny, při kterých se vám prostě třetí Indy chtě nechtě musí hned vybavit. A když už jsme u Rafana, musí se to říct - Shia LaBeouf zvládl svojí roli prostě na jedničku. Zpočátku namachrovaný floutek, „pomáďák", který si hraje na machírka, i když jím ve skutečnosti příliš není a jakmile je tváří v tvář nebezpečí, pořádně se rozklepe. Indiana Jones je pro něj zprvu starý profesorský páprda, ale jak se jejich vztah prohlubuje, začne k němu cítit i něco jako úctu. A ten závěr, sakra, Indy mu sice otěže nakonec nepředá, ale klidně by mohl. Vážně si lze pětku představit. S LaBeoufem v hlavní roli.
Hodně lidí si u Indiana Jones a království křišťálové lebky stěžuje na přemíru digitálních triků. Je pravda, že Křišťálová lebka je natočena tak hezky oldschoolově, že některé digitální velkoleposti se do filmu zase až tak moc nehodí (třeba celé úvodní titulky jsou naprosto stejné jako ve všech předchozích filmech Indyho), ale je třeba si uvědomit jednu věc - Steven Spielberg a George Lucas už v těch 80. letech používali pro své filmy ty nejmodernější dostupné trikařské techniky.
Dnes mnozí tvrdí, že špatné triky v Indym jsou proto, že Indiana Jones vychází z brakových filmů 30. a 50. let. Což je sice v podstatě pravda, ale nikdy se Spielberg nebo Lucas nesnažili o „nepovedené" triky. Mít v 80. letech trikové možnosti dneška, jistě by je využili. V Křišťálové lebce tedy jsou velkolepé počítačové triky - obří mravenci, digitální opice a spousta dalších věcí, kterých si možná ani nevšimnete - ale mě vůbec nevadily. Mnohem víc mi tedy vadilo občas podivně přebarvené a počítačem doklíčované pozadí/nebe.
Steven Spielberg opět dokazuje, že je to filmařský genius. Je to excelentní vypravěč a i když by občas vysvětlovací části v Indym možná snesly trošku toho prostříhání (na druhou stranu, i v původní trilogii byla spousta vysvětlování), dokáže hýbat s příběhem směle kupředu a dokonce ve filmu není ani moc logických chyb (i když dvě tři by se našly - jak třeba parta Cate Blanchett přešla bez lebky přes ty indiány vyskakující z děr?).
A co je nejzajímavější, ačkoliv i akci točí Spielberg krásně oldschoolově (nečekejte tři střihy během dvou vteřin), rozhodně nepostrádá napětí. Například při jízdě dvou aut kolem příkrého útesu jsem měl velmi, velmi nepříjemný pocit. A to ani nemluvím o tom, jak je při akčních scénách Spielberg neustále originální a jak dokáže překvapovat něčím novým a nevídaným, ačkoliv už by se po těch letech mohlo zdát, že nic originálního v akci už snad ani natočit nelze. Lze a Spielberg to opět dokazuje.
Nakonec, a na to nesmíme zapomenout, je ještě třeba zmínit Cate Blanchett. Mnoho recenzentů tvrdí, že je hrozně nevýrazná, ale skoro mi přijde, že si už nepamatují žádný původní film Indyho. Vždyť tam byli hlavní záporáci všichni do jednoho jen načrtnuté karikaturky, zlověstní neřádi, kteří se jen zle tvářili, rozdávali příkazy a občas si to s Indym akčně rozdali. Zato Cate Blanchett, i v tom jejím děsně omezeném prostoru, jednoduše ohromuje. Kromě toho, jak MOC je sexy (a když pak na Rafana zahlásí něco v tom smyslu, že mladíci jdou hrr na to a pak je rychle konec, mysl vám nedá a přemýšlíte, copak asi nedávno dělala...), je to i dost zajímavá postava, které ani tak nejde o moc a nějakou vágní světovou nadvládu. Jde jí o poznání.
Indiana Jones a království křišťálové lebky sice v mých očích není lepší než Chrám zkázy (mnohými nejzatracovanější díl původní trilogie, u mě nejlepší - asi z nostalgie), ale řadí se krásně po bok Poslední křížové výpravy a Dobyvatelů ztracené archy. I když vznikl devatenáct let po posledním díle Indyho, nijak zvlášť nevyčuhuje. Dokonale k nim patří, už se nemůžu dočkat až ho uvidím podruhé a v to jediné jsem doufal. Že se z Křišťálové lebky stane stejná klasika, jako z předchozích dílů. Že ji budu sledovat minimálně jednou ročně jako původní trilogii. To se povedlo. Hurá!!
Hodnocení:
Indy 4 ani trošku nezklamal. Může se směle řadit k původní trilogii. Stejně jako předchozí díly má obrovskou spoustu památných momentů, hlášek, Spielberg je pořád génius a Harrison Ford neztratil ani trošku charismatu. Hurá!
Trailer zde : http://www.youtube.com/watch?v=-J2fo5alMVI